یزدفردا:در روز معاملاتی چهارشنبه در بازارهای آسیا دلار آمریکا در برابر ین ژاپن و یورو با ثبات باقی مانده است چرا که تحت حمایت داده های اقتصادی بهتر از حد انتظار آمریکا قرار گرفته است که باعث کاهش انتظارات در مورد اجرای تسهیل پولی بیشتر توسط فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) شده اند.

شاخص تولیدات کارخانه ای آمریکا مربوط به ماه آوریل منتشر شده توسط موسسه مدیریت عرضه در روز سه شنبه افزایش غافگیر کننده ای را نسبت به ماه مارس نشان داد. درحالیکه داده های اقتصادی نا امیدکننده آمریکا در هفته های اخیر باعث مطرح شدن خریدهای بیشتر اوراق قرضه توسط فدرال رزرو شده اند، تحلیلگران معتقدند که پس از انتشار ارقام قوی موسسه مدیریت عرضه و با توجه به نتایج داده های مربوط به مشاغل ماه آوریل آمریکا که قرار است در روز جمعه منتشر گردند چنین انتظاراتی می توانند تغییر کنند.

کریستوفر وچیو، تحلیلگر ارز در وب سایت تحلیلی اخبار بازار ارز دیلی اف ایکس (DailyFX)، می گوید که آیا این موضوع می تواند به امیدواری های فعالان بازار مبنی بر اجرای دور سوم تسهیل پولی که از نشست آخر کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا در روز چهارشنبه ایجاد شدند پایان دهد؟ گزارش داده های مربوط به صورت حساب حقوقهای پرداختی بخش غیر کشاورزی آمریکا در روز جمعه گزارش نهایی تأثیرگذار خواهد بود.

این تحلیلگر ارز می افزاید که اگر داده های بازار مشاغل مربوط به ماه آوریل ارقام قابل توجهی را نشان دهند، بیشترین نفع عاید نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن خواهد گردید.

طبق نتیجه پیمایش صورت گرفته از اقتصاددانان این انتظار وجود دارد که صورت حساب حقوقهای پرداختی بخش غیر کشاورزی آمریکا در ماه آوریل شاهد 168 هزار افزایش در مقایسه با 120 هزار ماه قبل از آن باشد و میزان بیکاری در 8/2 درصد باقی مانده باشد.

طبق اعلام شرکت ای. بی. اس. آمریکا از طریق سی. کیو. جی. دلار آمریکا از سطح 80/09 ین در اواخر روز معاملاتی سه شنبه در نیویورک، در روز جاری در ساعت 4 و 50 دقیقه به وقت گرینویچ به سطح 80/32 ین رسیده است. یورو نیز از سطح 1/3236 دلار به سطح 1/3224 دلار رسیده است. همچنین ارز رایج اروپا از سطح 106/05 ین به سطح 106/22 ین رسیده است.

با توجه به اینکه ژاپن در اواسط تعطیلات طولانی گلدن ویک (Golden Week) به سر می برد حجم معاملات در بازارهای آسیا اندک می باشد.

شاخص نهایی مدیران خرید اچ. اس. بی. سی. چین از 48/3 در ماه مارس به 49/3 در ماه آوریل افزایش یافته است که بالای برآورد 49/1 پیش بینی شده می باشد. تحلیلگران می گویند که این ارقام را می توان بعنوان نشانه ای تفسیر نمود مبنی بر آنکه رشد اقتصادی در دومین کشور بزرگ اقتصادی جهان احتمالاً به سوی روند تدریجی پیش می رود.

در همین حال، بازار به نظارت بر نتیجه انتخابات در کشورهای فرانسه و یونان نیز خواهد پرداخت که قرار است در روز یکشنبه برگزار شوند.

موسسه سیتی اف ایکس (CitiFX) طی یادداشتی گفته است که دامنه نگرانی های سرمایه گذاران یورو از نگرانی های مربوط به تأخیر تثبیت مالی در فرانسه تا نگرانی های مربوط به شکست روند اصلاحات در یونان می باشد.

کوجی فوکایا، مدیر بخش درآمدهای ثابت و بخش پژوهش تبادلات ارز جهانی در بانک کردیت سوئیس مستقر در توکیو، می گوید که بازار تا حدودی پیروزی فرانسوا اولاند بر رئیس جمهور فعلی فرانسه یعنی نیکولا سارکوزی را در نظر گرفته است.

درخواست اولاند برای مذاکرات مجدد در مورد بسته نجات مالی اتحادیه اروپا باعث ابراز مخالفت آلمان شده است و به همین دلیل از نظر تعدادی از سرمایه گذاران پیروزی اولاند در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه عامل منفی برای یورو بشمار خواهد آمد.

فوکایا اضافه می کند که هرچند در حال حاضر مشکل است بگوییم پیروزی اولاند چه تأثیراتی در پی خواهد داشت، خود من نمی توانم پیش بینی کنم که پیروزی او منجر به فروش آنی یورو خواهد گردید.

شاخص دلار آی. سی. ای – که دنباله روی دلار آمریکا در برابر سبد ارزها می باشد – از سطح در حدود 78/820 به سطح در حدود 78/878 رسیده است.

 

منبع www.iTahlil.com

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا